Hoe overleef ik december?

It's only fair to share...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Column Stadshagen Magzine: november 2016

XLPRO Beweegt Mensen!

Dirk Jan en Esther van Heiningen zijn de eigenaren van XLPRO, een kleinschalige groepsfitnessclub en personal training midden in Stadshagen. Elke editie verzorgen zij een item op het snijvlak van beweging, gezondheid en de wijk.

 

Hoe overleef je december?

December is dé maand van gezelligheid en lekker eten. Dat laatste is voor velen een valkuil. Hoe kom deze maand door zonder kilo’s aan te komen? 3 tips van XLPRO om gezond te blijven in december.

 

Eet bewust

Multitasking is een mythe. Dat betekent dat we dus ook geen intensieve gesprekken aan tafel kunnen voeren én tegelijkertijd kunnen genieten van eten. Dan werk je je eten zonder aandacht naar binnen. Het gevolg is dat we meer eten dan goed voor ons is. We bemerken de verzadigingsimpuls niet. Eet dus met aandacht en geniet!

Als er voortdurend eten wordt aangeboden is de verleiding groot te blijven eten. Vaak verwarren we ‘trek’ met dorst. De meeste mensen drinken eenvoudig te weinig! Als je meer drinkt wil je minder snoepen.

Eet wat fruit vóór een kerstdiner, zodat je niet hongerig aan tafel gaat. Fruit vult je maag omdat het rijk is aan vezels en water. Als je maag vol is met gezonde dingen, zal je minder geneigd zijn om andere (ongezonde) dingen te eten. En als je energiek bent, en blijft tijdens een maaltijd, is het veel gemakkelijker om goede eetkeuzes te blijven maken.

Eten mag je niet weggooien, toch? Dus móet het op. Ook al zit je vol. Waarom is het wél goed om nog iets te eten als je verzadigd bent en niet goed om het ‘weg te gooien’? Waarom je eigen lichaam als afvalbak gebruiken? Je kan de restjes ook gewoon bewaren tot morgen.

  1. Denk praktisch

Gebruik klein(er) serviesgoed! Er is ooit een onderzoek gedaan naar het effect van kleinere borden op het eetgedrag van mensen. Twee groepen mochten allebei zoveel eten als ze wilden. Alleen kreeg de ene groep veel kleinere borden dan de andere groep. De groep met kleinere borden at substantieel minder. Kies dus voor je kleinste servies.

En koop gewoon minder! Wat je in huis hebt, gaat vroeg of laat je mond in. De belangrijkste keuzes maak je dus in de supermarkt.

Als je wordt uitgenodigd voor het kerstdiner, weet je in veel gevallen niet wat je krijgt voorgezet. Dat het een stuk lastiger om je eigen keuzes te maken. Nodig daarom vrienden of familie bij jou thuis uit. Of, als je wel ingaat op de uitnodiging van anderen, biedt aan om zelf een lekkere salade of een gezond dessert mee te nemen. Je slaat op deze manier drie vliegen in één klap: je eet gezonder, je helpt je gastvrouw of gastheer én je laat anderen kennismaken met jouw gezonde keuzes.

  1. Blijf bewegen!

Niet alleen eten mensen tijdens de feestdagen meer dan normaal, vaak wordt er ook minder bewogen. We gaan met de auto naar de familie en slaan de sportschool of het looprondje over. “Dat komt in het nieuwe jaar wel weer”. Fout! Om gezond door december te komen is het juist heel belangrijk om te blijven bewegen!

Voeg dus deze dagen juist extra sportmoment in en maakt met vrienden lekkere lange wandelingen. Net voor of na een zware maaltijd is het belangrijk te bewegen. Het versnelt je stofwisseling en je verbrandt meteen een deel van de energie die je hebt gegeten.

December levert veel mensen ook stress op. Al dat georganiseer, geren en gevlieg! Dat geeft stress. Stress is gevaarlijk als het gaat om eten. Wie gestrest is, zal makkelijk ‘vallen’ voor verleidingen van zoete, vette of te zoute lekkernijen. Daarom is het belangrijk om voldoende rustmomenten in te bouwen. Plan niet al je vrije dagen vol met afspraken en verplichtingen. Hou wat tijd voor jezelf. Om te bewegen bijvoorbeeld!